Jak přežít letní žár

1.8. 2017 Jiří Sobek 1466x 0

S vedrem je to podobné, jako s mnoha jinými nepříjemnými zážitky. Přijímáme je s odporem. „Nemělo by být takové vedro. Nelíbí se mi to. Chci, aby to skončilo.“ Ale když se stavíme s odporem k tomu, co prožíváme, je náš zážitek dvakrát tak nepříjemný.

Odmítání nebo přijetí?

Je jasné, že teplotu na teploměru neovlivníme. Můžeme ale změnit způsob, jak vedro prožíváme. Můžeme změnit svůj postoj k vedru. Můžeme přejít od odmítání tohoto intenzivního zážitku k jeho přijetí. Když se nám to povede, bude vedro hned o něco snesitelnější.

Mindfulness experiment s vedrem

Je vám horko? Potíte se? Slunce pálí přímo na vás? Zkuste tento zážitek prozkoumat. S otevřeností a zvědavostí. Bez odporu. Na chvíli se zastavte a naplno si uvědomte, co právě vnímáte. Možná cítíte dotyk slunečních paprsků nebo horkého vzduchu na kůži. Vnímejte chvíli tento pocit. Možná si uvědomujete kapky potu na čele nebo jinde po těle. Vnímejte i tento pocit. Možná ve vás horko vyvolává spoustu dalších intenzivních pocitů a vjemů. Zkuste tyto pocity prozkoumat. Nehodnoťte je. Neodmítejte je. Pouze je s plnou pozorností chvíli vnímejte.

Zaměřte se i na příjemné pocity. Zážitek tepla může být fajn. Možná cítíte osvěžující větřík. Možná vnímáte chladivý dotek stínu. Zkuste se párkrát pomalu a zhluboka nadechnout a vydechnout. V které části svého těla cítíte v tuto chvíli příjemné pocity?

Když se ve vaší hlavě objeví myšlenky, které vám říkají, že vedro je špatné a nepříjemné, zkuste svoji pozornost přesměrovat zpět ke svému tělu. Opět naplno vnímejte, jakým způsobem vnímáte vedro svými smysly. Vnímejte, co vaše tělo právě prožívá.

Dejte tělu, co potřebuje

Můžete si také uvědomit, jak se vaše tělo s vedrem úžasně vyrovnává. Vaše tělo je schopné si s vedrem poradit. Chvíli vnímejte své tělo s pocitem vděčnosti a obdivu. A zkuste si uvědomit, co vaše tělo v tuto chvíli potřebuje. Možná chladný nápoj? Možná krátkou studenou sprchu nebo svlažení obličeje? Možná chvíli odpočinku? Dejte svému tělu, co právě potřebuje. A udělejte to s plnou pozorností. Naplno vnímejte dotyk chladné vody na obličeji. Nebo doušek studeného nápoje. Naplno si tento osvěžující zážitek užijte. A užijte si i teplé dny, které nás čekají. Za chvíli se nám po teple možná bude stýskat.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.

Lektor a nadšený pisatel článků. Mindfulness mě baví.

Meditace proti stresu

Online program zdarma. 

Naučte se rychlé, účinné a vědecky ověřené protistresové techniky.

Chci to vyzkoušet
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů