Jak lépe prožít polovinu svého času

5.9. 2017 Jiří Sobek 1184x 2

Co právě v tuto chvíli děláte? Na co zrovna myslíte? A jak se cítíte? Tyto tři otázky pokládali psychologové Daniel GilbertMatt Killingsworth tisícům lidí po celém světě. Vytvořili jednoduchou mobilní aplikaci, která jim v tom pomáhala. Nashromáždili obrovské množství dat. A výsledek byl překvapující.

Gilbert a Kllingsworth zjistili, že v průměru 47% času myslíme na něco jiného, než co právě děláme. Touláme se v myšlenkách. Sníme. Na něco vzpomínáme. Něčeho se obáváme. Něco si představujeme. Například sedíme u snídaně, ale myšlenkami už jsme v práci. Pracujeme, ale myslíme na to, co bude večer. A když večer nastane, tak nějakým nedopatřením nemůžeme přestat myslet na projekt, který máme v práci rozdělaný.

Možná byste řekli, že nevadí, když se občas se trochu zasníme. Gilbert a Kllingsworth ale zjistili, že když myslíme na něco jiného, než co právě děláme, tak naše spokojenost klesá. A to dokonce i v případech, kdy myslíme na něco příjemného. Gilbert a Killingsworth to shrnují slovy: Lidská mysl je toulavá. A toulající se mysl je nešťastná mysl. 

Téměř polovinu svého života jsme myšlenkami mimo. Něco děláme, něco prožíváme, ale vlastně to příliš nevnímáme. Svým způsobem je to ztracený čas. Čas, který bychom mohli prožít daleko příjemněji a intenzivněji.

Jak tedy získat zpět ztracenou spokojenost? Je to mimo jiné věc tréninku. Svoji mysl můžeme vytrénovat, aby se méně toulala. Učí se to například špičkoví sportovci. Rušivé myšlenky jim totiž citelně srážejí výkon. A naučit se to můžeme i my. Není to nic složitého a může to být i zábavné a příjemné.

Vzrušující říše smyslů

Chystáte se dát si šálek kávy? Aspoň prvních pár loků si vychutnejte doslova všemi smysly. Vnímejte vůni, chuť i pohled na bohatou pěnu. Všimněte si také, jak se vaše prsty dotýkají šálku. Vnímejte ten hřejivý pocit. A když se pak u kávy nad něčím zamyslíte, zase se vraťte na pár okamžiků k intenzivnímu prožitku pití kávy.

Právě tímto způsobem můžete jemně a nenásilně učit svoji mysl, aby se tolik netoulala. A zároveň si více užijete to příjemné, co prožíváte. Tento princip ale kupodivu funguje i u nepříjemných činností. I ty začnou být daleko snesitelnější, když jim věnujete svoji plnou pozornost. Je to zvláštní, ale funguje to. Zkuste párkrát za den nějakou obyčejnou každodenní činnost dělat co nejvíce soustředěně a sledujte, jak se budete cítit.

Nenápadný půvab každodennosti

Sedíte u počítače a něco píšete? Chvíli naplno vnímejte, jak se vaše prsty dotýkají klávesnice. Pociťujte bříška svých prstů a dotyk kláves.

Jdete z práce domů? Nemyslete na to, co máte nakoupit. Rozhlédněte se kolem sebe a všimněte si, co vidíte. Lidi, stromy, domy, auta i různé překvapivé detaily. Vnímejte zvuky. Uvědomte si také sami sebe a své tělo, jak se při chůzi pohybuje. Na chvíli trochu zpomalte.

Umýváte nádobí a moc vás to nebaví? Soustřeďte se na své ruce, jak se dotýkají jednotlivých kusů nádobí. Pociťujte dotyk teplé vody. Dotyk pěny ze saponátu. Zaposlouchejte se do zvuků. Najednou je to úplně jiný zážitek.

V jakékoliv situaci můžete vědomě přesunout svoji pozornost na to, co právě děláte. Ve sprše, při sportu, když jíte, když s někým mluvíte…  Matt Killingsworth říká, že dokonce i při sexu nezanedbatelné množství lidí myslí na něco jiného. V jakékoliv situaci máte možnost přestat na chvíli přemýšlet bůhví o čem a všemi smysly vnímat to, co právě prožíváte. Je to občerstvující, příjemné a někdy i překvapující.

Párkrát za den si položte otázku: na co zrovna myslím? A když náhodou zjistíte, že jste v myšlenkách jinde, přesměrujte svoji pozornost na to, co právě děláte. Aspoň na chvíli.

Dva mocní spojenci

Chcete posílit své zakotveni v přítomnosti? Využijte dva mocné spojence. Dech a tělo. Když si uvědomíte svůj dech, vaše pozornost se tím automaticky vrátí k tomu, co se právě teď děje. Můžete totiž vnímat pouze nádech a výdech, který probíhá právě teď. Žádný jiný.

Zkuste si také uvědomit své tělo a různé tělesné pocity. Například když sedíte na židli u počítače, můžete na chvíli zavřít oči a vnímat, jak se vaše nohy dotýkají podlahy. Kontakt se židlí. Čeho se dotýkají vaše ruce. Pocity ve svalech, zvláště v okolí ramen apod. Uvědomění těla vám pomůže přenést se do přítomnosti a navíc je to i příjemný způsob relaxace.

Obě tyto mindfulness techniky (vnímání dechu a vnímání těla) můžete trénovat pravidelně. Doprovodné nahrávky naleznete ZDE.

Cílem samozřejmě není úplně přestat myslet. To se nikdy nestane. Cílem je, abyste dokázali omezit rušivé a neužitečné myšlenky. Když se vám to podaří, budete se cítit spokojeněji a nenecháte se tak snadno pohltit starostmi a stresem. A možná naleznete zalíbení i v činnostech, které jste dříve považovali za ztrátu času.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Lektor a nadšený pisatel článků. Mindfulness mě baví.

Meditace proti stresu

Online kurz zdarma

Rychlé, účinné a vědecky ověřené mindfulness techniky.

5 audionahrávek + 5 doprovodných videí.

Chci to vyzkoušet

Kurz byl skvělý. Pro mě i tím, že byl výstižný právě pro mou současnou situaci. Životní i pracovní... Vaše video návody mají nějakou zvláštní přesvědčivost, takže se k nim teď takřka denně vracím.

Olga Ulrychová

Děkuji za tento minikurz. Hodně mi pomohl. Po sedmi letech na rodičovské dovolené budu nastupovat do nové práce. Váš kurz mi pomohl uklidnit se, vyčistit si hlavu a kdykoliv mě přepadne stres, tak se hned vracím k vašim technikám, které pomáhají.

Jana Kostková

Je naprosto skvělé, že video nebo doprovodnou nahrávku si mohu kdykoliv a téměř kdekoliv otevřít i v telefonu. Zabere to opravdu jen pár minut času a pomůže na X hodin.

Magdalena Maxová

Vaše online kurzy mi velmi pomohly v nástupu do nového školního roku, neboť pracuji jako učitelka na základní škole. Pro mě byly kurzy přínosem, probíhaly stručně a názorně.

Alena

Líbí se mi, že v kurzu jsou techniky hezky popsány, sestaveny okomentovány, videa působí příjemně, jsou věcná a přiměřeně dlouhá. Děkuji Vám.

Petra Kurendová

Odnáším si pocit klidu v celém těle. Nikdy bych nevěřila, co dokáží pouhé 3 minuty. Zvláště jak zklidní rozbouřené emoce. Opravdu jsem byla dost naštvaná a po cvičení tento pocit úplně zmizel a já se cítila vyrovnaná a v pohodě.

Dana K.

Komentáře

  1. SVětla napsal:

    Dobrý den, děkuji za Vaše krátké videokursy, moc se mi líbily, oceňuji jijich krátkou “ochutnávku”.Před měsícem jsem si koupila knihu”Život samá pohroma” od autora, který je i Vaším inspirátorem.Protože se nemohu dostat k CD s překladem jeho med. vedení, přišla mi Vaše videa jako na zavolanou! Díky za tu náhodu,možná nenáhodu. S pozdravem Světla

    • Jiří Sobek napsal:

      Dobrý den, Světlo, díky, že jste napsala, jsem moc rád, že pro Vás byla videa užitečná. Mějte se krásně!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *