Jak zkrotit stres u počítače: rychlá mindfulness technika, která vám zpříjemní práci

14.5. 2017 Jiří Sobek 1322x 0

Dnes se s vámi podělím o jeden jednoduchý, ale velice účinný trik. Pokud hodně času pracujete na počítači, můžete si práci zpříjemnit překvapivým způsobem.

Asi znáte ten pocit, když chcete něco rychle najít na internetu, ale kýžená stránka se načítá nesnesitelně pomalu. Nebo chcete otevřít nějaký program nebo aplikaci, ale trvá to až příliš dlouho. Místo programu se objeví rotující kolečko. Loading. Počítač je zaneprázdněn a na cosi čeká. A vy nedobrovolně čekáte také.  A přitom nemáte času nazbyt. Co v tu chvíli cítíte? Zkusím si tipnout: netrpělivost, stres, frustraci, bezmoc, narůstající napětí. Zkrátka nic příjemného.

Místo stresu chvíle klidu

Před časem mě napadl úplně jednoduchý trik. Vždycky, když se počítač u něčeho zasekne, udělám jednoduchou věc. Zavřu oči a třikrát se pomalu zhluboka nadechnu a vydechnu. Snažím se na tuto krátkou chvíli zcela přesměrovat pozornost ke svému dechu. Naplno vnímám, jak se nadechuji a jak vydechuji. Nemyslím na to, co se asi děje na monitoru. Po dobu tří nádechů a výdechů zapomenu na svět a naplno vnímám svůj dech. Cítím, jak se mé tělo i mysl příjemně uvolňuje. A pak otevřu oči a většinou na mě čeká milé překvapení! Na monitoru před sebou vidím přesně to, co jsem chtěl. Počítač si v mezičase s úkolem úspěšně poradil. A já jsem místo několika vteřin netrpělivého čekání zažil příjemnou a osvěžující chvíli klidu.

Rotující kolečko nebo přesýpací hodiny pro vás můžou být připomenutím: je čas na chvíli se zastavit. Je čas zhluboka se nadechnout.

Nenechte se zbytečně vyšťavit

Když člověk dlouho sedí u počítače, hrozí mu jedno nebezpečí. Počítač může velice snadno pohltit celou naši pozornost. Pracujeme na nějakém projektu, cosi řešíme, vyřizujeme maily, sledujeme novinky na sociálních sítích. V tu chvíli jsme zcela ponořeni ve virtuálním světě. Přestáváme vnímat své okolí. Přestáváme vnímat také sami sebe. Nevnímáme své tělo, které sedí zkroucené na židli. Přehlížíme pocity únavy, nevnímáme hlad nebo žízeň. A teprve na konci dne pak můžeme zjistit, jak moc jsme vyčerpaní. A to nám škodí.

Návrat do skutečného světa

Pokud chcete dobře hospodařit se svojí energií, je důležité při práci na počítači pravidelně zařazovat krátké pauzy. Krátké chvíle, kdy máte čas uvědomit si sami sebe, své tělo a jeho potřeby. Nejlépe každou půlhodinku. To se ale snáz řekne, než udělá.  Když má člověk spoustu práce, tak je docela těžké se zastavit. A proto je vlastně fajn, když počítač čas od času na chvíli zpomalí. Rotující kolečko nebo přesýpací hodiny pro vás můžou být připomenutím: je čas na chvíli se zastavit. Je čas zhluboka se nadechnout.  Je čas na chvíli se vrátit do skutečného světa.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Lektor a nadšený pisatel článků. Mindfulness mě baví.

Meditace proti stresu

Online program zdarma. 

Naučte se rychlé, účinné a vědecky ověřené protistresové techniky.

Chci to vyzkoušet
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů