Jste ve stresu? Zastavte se. Vnímejte sami sebe

6.10. 2017 Jiří Sobek 1081x 0

Když jsme ve stresu, tak obvykle spěcháme. Nestíháme. Zrychlujeme. Přeskakujeme od jedné věci k druhé. Nebo děláme víc věcí najednou. A přitom myslíme ještě na něco úplně jiného, než právě děláme. Hlavou se nám honí nejrůznější  myšlenky, starosti a obavy. A to nám způsobuje další stres. Jak tuto spirálu přerušit?

5 kroků od stresu k uvolnění

Prvním krokem je udělat úplně opačnou věc, než běžně v náročných situacích děláme: zastavit se. Opravdu se zastavte. I když se vám v tu chvíli vůbec zastavovat nechce. I když máte spoustu práce. Stačí minuta. A ta vám určitě nebude chybět.

Chvíle zastavení a pozorného vnímání vám dá sílu, abyste se znovu propojili sami se sebou. Pomůže vám obnovit soustředění a uvědomit si, co je v dané chvíli podstatné. Pomůže vám, abyste zbytek dne prožili efektivněji a ve větším klidu.

Ale zastavit se vůbec nemusí být jednoduché. Možná vás tlačí čas. Možná máte plnou hlavu problémů a starostí. Možná vám nějaký vnitřní hlas našeptává: přidej, není čas na hlouposti. I přesto se na chvíli zkuste zastavit. A vnímejte sami sebe. Věnujte pár okamžiků svoji plnou pozornost sami sobě.

Ale co to vlastně znamená, vnímat sami sebe? Zde je pět tipů, které vám mohou pomoci:

  • Uvědomte si, že dýcháte. Pozorujte chvíli svůj dech. Dech je základní projev vašeho života. Uvědomit si svůj dech znamená uvědomit si sebe, svůj život. Sledujte chvíli každý svůj nádech i každý výdech (více viz zde).
  • Uvědomte si své tělo. Bolí vás někde něco? Cítíte ztuhlé svaly? Máte hlad nebo žízeň? Nebo se cítíte příjemně a uvolněně?
  • Všimněte si, kolik máte v tuto chvíli energie? Jste unavení a vyčerpaní nebo sršíte energií?
  • Vnímejte své pocity. Jakou máte náladu? Jak se cítíte? Jak vám je?
  • Uvědomte si, co v tuto chvíli potřebujete. Co pro sebe můžete udělat? Napadlo vás něco? Tak to udělejte!

Několikrát za den si na pár vteřin intenzivně uvědomte sami sebe. V práci, v supermarketu, v autě (než nastartujete), doma… Sledujte, jak vás tyto krátké chvíle zastavení ovlivní.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Lektor a nadšený pisatel článků. Mindfulness mě baví.

Mindfulness: síla bdělé pozornosti

Objevte, jak v klidu zvládat hektický život i práci.

Vyzkoušejte rychlé, účinné a vědecky ověřené techniky.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.