Jste ve stresu? Zastavte se. Vnímejte sami sebe

6.10. 2017 Jiří Sobek 678x 0

Když jsme ve stresu, tak obvykle spěcháme. Nestíháme. Zrychlujeme. Přeskakujeme od jedné věci k druhé. Nebo děláme víc věcí najednou. A přitom myslíme ještě na něco úplně jiného, než právě děláme. Hlavou se nám honí nejrůznější  myšlenky, starosti a obavy. A to nám způsobuje další stres. Jak tuto spirálu přerušit?

5 kroků od stresu k uvolnění

Prvním krokem je udělat úplně opačnou věc, než běžně v náročných situacích děláme: zastavit se. Opravdu se zastavte. I když se vám v tu chvíli vůbec zastavovat nechce. I když máte spoustu práce. Stačí minuta. A ta vám určitě nebude chybět.

Chvíle zastavení a pozorného vnímání vám dá sílu, abyste se znovu propojili sami se sebou. Pomůže vám obnovit soustředění a uvědomit si, co je v dané chvíli podstatné. Pomůže vám, abyste zbytek dne prožili efektivněji a ve větším klidu.

Ale zastavit se vůbec nemusí být jednoduché. Možná vás tlačí čas. Možná máte plnou hlavu problémů a starostí. Možná vám nějaký vnitřní hlas našeptává: přidej, není čas na hlouposti. I přesto se na chvíli zkuste zastavit. A vnímejte sami sebe. Věnujte pár okamžiků svoji plnou pozornost sami sobě.

Ale co to vlastně znamená, vnímat sami sebe? Zde je pět tipů, které vám mohou pomoci:

  • Uvědomte si, že dýcháte. Pozorujte chvíli svůj dech. Dech je základní projev vašeho života. Uvědomit si svůj dech znamená uvědomit si sebe, svůj život. Sledujte chvíli každý svůj nádech i každý výdech (více viz zde).
  • Uvědomte si své tělo. Bolí vás někde něco? Cítíte ztuhlé svaly? Máte hlad nebo žízeň? Nebo se cítíte příjemně a uvolněně?
  • Všimněte si, kolik máte v tuto chvíli energie? Jste unavení a vyčerpaní nebo sršíte energií?
  • Vnímejte své pocity. Jakou máte náladu? Jak se cítíte? Jak vám je?
  • Uvědomte si, co v tuto chvíli potřebujete. Co pro sebe můžete udělat? Napadlo vás něco? Tak to udělejte!

Několikrát za den si na pár vteřin intenzivně uvědomte sami sebe. V práci, v supermarketu, v autě (než nastartujete), doma… Sledujte, jak vás tyto krátké chvíle zastavení ovlivní.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Lektor a nadšený pisatel článků. Mindfulness mě baví.

Meditace proti stresu

Online kurz zdarma

Rychlé, účinné a vědecky ověřené mindfulness techniky.

5 audionahrávek + 5 doprovodných videí.

Chci to vyzkoušet

Kurz byl skvělý. Pro mě i tím, že byl výstižný právě pro mou současnou situaci. Životní i pracovní... Vaše video návody mají nějakou zvláštní přesvědčivost, takže se k nim teď takřka denně vracím.

Olga Ulrychová

Děkuji za tento minikurz. Hodně mi pomohl. Po sedmi letech na rodičovské dovolené budu nastupovat do nové práce. Váš kurz mi pomohl uklidnit se, vyčistit si hlavu a kdykoliv mě přepadne stres, tak se hned vracím k vašim technikám, které pomáhají.

Jana Kostková

Je naprosto skvělé, že video nebo doprovodnou nahrávku si mohu kdykoliv a téměř kdekoliv otevřít i v telefonu. Zabere to opravdu jen pár minut času a pomůže na X hodin.

Magdalena Maxová

Vaše online kurzy mi velmi pomohly v nástupu do nového školního roku, neboť pracuji jako učitelka na základní škole. Pro mě byly kurzy přínosem, probíhaly stručně a názorně.

Alena

Líbí se mi, že v kurzu jsou techniky hezky popsány, sestaveny okomentovány, videa působí příjemně, jsou věcná a přiměřeně dlouhá. Děkuji Vám.

Petra Kurendová

Odnáším si pocit klidu v celém těle. Nikdy bych nevěřila, co dokáží pouhé 3 minuty. Zvláště jak zklidní rozbouřené emoce. Opravdu jsem byla dost naštvaná a po cvičení tento pocit úplně zmizel a já se cítila vyrovnaná a v pohodě.

Dana K.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *