Umění žasnout: letní mindfulness meditace v chůzi

11.8. 2017 Jiří Sobek 1221x 0

Pokud je vám víc než pět nebo šest let, tak vám hrozí jedno velké nebezpečí. Ztráta schopnosti žasnout. Vedlejšími příznaky je pak nedostatek tvořivosti, nespokojenost, nuda. Naštěstí svoji schopnost žasnout můžeme rozvíjet i v dospělém věku. Pojďme prozkoumat jak.

K tomuto článku mě inspiroval můj desetiměsíční syn Maty. Během léta jsme spolu strávili desítky hodin na procházkách v lesích. Maty byl samozřejmě v nosítku. Ale většinou jsme moc daleko nedošli. Maty totiž zbožňuje pozorování všeho živého. A moc se mu líbí stromy. Až tak, že u každého stromu se chce zastavit a prozkoumat ho. Pohladit si kůru. Odloupnout kousek lišejníku. Strčit prst do dírky v kmeni, kterou vyvrtal nějaký hladový brouk. A totéž u dalšího stromu. A pak u dalšího. Znovu a znovu.

Malé děti mají tu výhodu, že je pro ně vše nové, překvapivé a zajímavé. Vše stojí za prozkoumání. K tomu, co vidí, přistupují se zvědavostí a s otevřeností. Jejich pohled je svěží.

Smutný příběh brouka Pytlíka

Nám ostatním často hrozí syndrom brouka Pytlíka. Všechno vím, všechno znám, všude jsem byl. Naše hlava je plná znalostí, konceptů, představ a pojmů. Vidíme něco zeleného a pomyslíme si: to je strom. Obyčejná borovice. Je jich plný les. Nic zvláštního. Nic zajímavého. Zařadíme si strom do nějaké škatulky a jdeme dál.

Pojmy, označení a škatulky jsou praktické. Pomáhají nám fungovat a orientovat se ve světě. Ale někdy je těch škatulek a různých nálepek tolik, že nám vlastně zakrývají skutečný svět. Ztrácíme schopnost doopravdy vidět strom. Zažít strom. Výsledkem je nuda a šeď, ztráta tvořivosti, ztráta nadšení.

Jeff Hawkins a Sandra Blakeslee ve své knize On Intelligence pojmy a nálepky nazývají invariantní reprezentace. V našem mozku se v průběhu života ukládají neměnná zobrazení živých skutečností. Strom, kytka, člověk, pták… A právě neměnnost těchto invariantních reprezetací může být problém. Může vést k tomu, že naše vnímání se stane určitým způsobem strnulé.

1000x a stále poprvé

Umění žasnout vyžaduje schopnost vidět věci čerstvým pohledem. Bez nálepek a pojmů. Jako bychom je viděli poprvé. Je to umění přistupovat ke zdánlivě známým věcem se zvědavostí a otevřeností. S ochotou nechat se překvapit. Se zájmem. Živě.

Umění žasnout přináší možnost nevšedních zážitků doslova na každém kroku. Chůze „obyčejným“ lesem se najednou může stát překvapivým, nevšedním a osvěžujícím prožitkem. Umění žasnout je také důležitým zdrojem motivace, kreativity a nových nápadů.

Denní porce úžasu

Aby nedošlo k omylu: nemám rád přehnaný optimismus. Moc mi nesedí exaltované výkřiky, že všechno je úžasné a nic není problém. Umění žasnout je spíš o tichém vnitřním pocitu. I když jsme ponořeni v problémech, přesto si můžeme tuto schopnost uchovat.

Chci vám nabídnout mindfulness techniku, která rozvíjí schopnost žasnout. Je to vlastně taková malá (nebo i větší) procházka. Pro začátek je nejlepší najít si místo, které má přírodní charakter a kde se cítíte dobře. Klidný park, les, zahrada, cesta podél řeky. Udělejte si alespoň 15 – 20 minut času. Ztlumte si telefon nebo ho raději nechte doma.

1.

Na začátku své procházky si uvědomte svůj dech. Několikrát se za chůze pomalu a zhluboka nadechněte a vydechněte. Vnímejte, jak čerstvý vzduch proudí do vašich plic. Užívejte si každý nádech. S každým výdechem můžete trochu povolit napjaté svaly kolem ramenou, v obličeji i jinde po těle. Kráčejte pomalu a klidně, nikam nespěchejte.

2.

Uvědomte si také své tělo. Pozorně vnímejte, jak se vaše tělo za chůze pohybuje. Pohyb vašeho těla je úžasný. Každý krok vyžaduje bezvadnou souhru desítek svalů. Sledujte, jak se při každém kroku pohybují vaše nohy. Všímejte si pocitů v chodidlech i jinde po těle. Příliš se nerozhlížejte, dívejte se před sebe na cestu, nenechte se v tuto chvíli rozptylovat okolím.

3.

Chvíli takto zvolna kráčejte a vnímejte svoje tělo a svůj dech. Zcela jistě začnete po chvíli nad něčím přemýšlet. Když se to stane, přesměrujte svoji pozornost zpět ke svému dechu a tělu. A když se znovu zamyslíte, opět si uvědomte své tělo a dech. Myšlenky se postupně uklidní a ztiší.

4.

Nyní si uvědomte své okolí. Uvědomte si zvuky, které slyšíte. Vůně, které cítíte. Rozhlédněte se kolem sebe a vnímejte barvy a tvary. Nechte je na sebe působit. Představte si, že jste turista, který toto místo navštívil poprvé. A i když jste na tomto místě byli třeba stokrát, dnes je toto místo skutečně jiné.

5.

Uvědomte si, kolik krásných a zajímavých věcí kolem sebe vidíte. Strom, list, květinu, kámen. Detail architektury. Mraky. Slunce v korunách stromů. To vše je úžasné. Nepřemýšlejte o tom, co vidíte. Vnímejte a pozorujte. Nechte se na chvíli pohltit tím, co vidíte.

6.

Vyberte si jednu věc, která se vám líbí, a důkladně ji prozkoumejte. Zblízka si ji zvědavě prohlédněte. Jako byste ji viděli poprvé. Dotkněte se jí. Přivoňte si.

7.

Pokračujte v procházce. Pozorujte, vnímejte. Nechte se unést tím, co vidíte. A když se nad něčím zamyslíte (možná nad něčím, co s vaší procházkou vůbec nesouvisí), vraťte se k pozorování. Uvědomte si znovu svůj dech, své tělo, to co slyšíte, cítíte, pozorujete.

Tuto techniku můžete používat každý den. O prázdninách i v průběhu roku. Je to dobrý způsob odpočinku a relaxace. A nejen to. Tato technika vám pomůže vidět zdánlivě známé věci novým a neotřelým způsobem.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Lektor a nadšený pisatel článků. Mindfulness mě baví.

Meditace proti stresu

Online kurz zdarma

Rychlé, účinné a vědecky ověřené mindfulness techniky.

5 audionahrávek + 5 doprovodných videí.

Chci to vyzkoušet

Kurz byl skvělý. Pro mě i tím, že byl výstižný právě pro mou současnou situaci. Životní i pracovní... Vaše video návody mají nějakou zvláštní přesvědčivost, takže se k nim teď takřka denně vracím.

Olga Ulrychová

Děkuji za tento minikurz. Hodně mi pomohl. Po sedmi letech na rodičovské dovolené budu nastupovat do nové práce. Váš kurz mi pomohl uklidnit se, vyčistit si hlavu a kdykoliv mě přepadne stres, tak se hned vracím k vašim technikám, které pomáhají.

Jana Kostková

Je naprosto skvělé, že video nebo doprovodnou nahrávku si mohu kdykoliv a téměř kdekoliv otevřít i v telefonu. Zabere to opravdu jen pár minut času a pomůže na X hodin.

Magdalena Maxová

Vaše online kurzy mi velmi pomohly v nástupu do nového školního roku, neboť pracuji jako učitelka na základní škole. Pro mě byly kurzy přínosem, probíhaly stručně a názorně.

Alena

Líbí se mi, že v kurzu jsou techniky hezky popsány, sestaveny okomentovány, videa působí příjemně, jsou věcná a přiměřeně dlouhá. Děkuji Vám.

Petra Kurendová

Odnáším si pocit klidu v celém těle. Nikdy bych nevěřila, co dokáží pouhé 3 minuty. Zvláště jak zklidní rozbouřené emoce. Opravdu jsem byla dost naštvaná a po cvičení tento pocit úplně zmizel a já se cítila vyrovnaná a v pohodě.

Dana K.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *